Kreivi Arseni Zakrevski oli Suomen kenraalikuvernöörinä vuosina 1823–1831. Tehtyään vuosina 1824 ja 1825 useita tarkastusmatkoja Suomeen hän lähetti elokuussa 1825 palautetta matkareiteistä läänien maaherroille. Oulun lääninkansliaan Zakrevskin kirje saapui 19. syyskuuta 1825.
Minulle laaditut matkareitit olivat vain otteita asessori Hornborgin vuonna 1821 julkaisemasta oppaasta Vägvisare öfver Finland. Kirjassa mainitut kestikievareiden sijainnit eivät välttämättä vastaa todellisuutta, eikä välimatkojakaan ole kirjattu aina totuudenmukaisesti. Minusta on välttämätöntä korjata oppaan virheet ja liittää siihen tiedot julkaisemisen jälkeen tapahtuneista muutoksista.
Muutosten toteuttamiseksi Zakrevski antoi maaherran tehtäväksi hankkia luotettavat tiedot lääninsä kestikievareista ja toimittaa ne kenraalikuvernöörille viimeistään 1./13. joulukuuta.
Oulun läänin osalta muutostaulukon allekirjoitti 18. marraskuuta lääninsihteeri Johan Fredrik Clasén, ja maaherra Samuel Fredrik von Born lähetti korjatut ja täydennetyt tiedot kenraalikuvernöörille 19. marraskuuta 1825.
Taulukossa lueteltiin jokaisesta kievarista seuraavat tiedot: nimi, etäisyys edellisestä kievarista ensin Venäjän virstoina ja sitten Ruotsin peninkulmina, hollihevosten, reservihevosten ja kievarin omien hevosten lukumäärä, pitäjä, kihlakunta ja huomautuksia.
Kuvassa näkyvä Ruikan kestikievari on ollut blogissa esillä ennenkin. Kestilän ja Ruikan kohdalle on lisätty huomautus:
Näiden kestikievareiden välissä on Kuivajoki (Kuivanjemi Elf), joka sijaitsee 2½ virstan eli ¼ peninkulman päässä pohjoiseen Kestilästä ja 11 9/16 virstan eli 1 5/32 peninkulman päässä Ruikasta etelään. Joen ylitykseen käytetään lauttaa, jonka kantavuus on noin 125 puutaa (1 puuta on noin 16,4 kg). Näiden kievareiden välissä kulkee myös Simojoki, joka sijaitsee 10 15/16 virstan päässä Kestilästä pohjoiseen ja 3⅛ virstan päässä Ruikasta etelään. Simojoen ylitykseen käytetään lauttaa, joka on vetoisuudeltaan 16 tsetverttiä (1 tsetvertti on irtotavaran mittana noin 210 litraa).
Rautiolan kestikievarin kohdalla on huomautus, josta selviää myös edellä mainitussa blogikirjoituksessa esiintyneen Peterin sijainti:
Rautiolasta saa kyydin Peterin apukievariin (Peteri Bi-Gästgifveri), joka sijaitsee yleisen maantien varrella Kemin pitäjän emäkirkosta pohjoiseen. Kievareiden välinen etäisyys on 4⅜ virstaa. Rautiolasta pohjoiseen lähdettäessä Kemijoki ylitetään 3⅛ virstan päässä lautalla, jonka vetoisuus on 40 tsetverttiä. Peteristä saa kyydin Kemijoen länsivartta kulkevaa maantietä Juusolan apukievariin, joka sijaitsee 15 virstaa pohjoiseen Peteristä.
Vägvisare-kirjan laatineen Johan Georg Hornborgin ansioluettelosta vuodelta 1831 käy ilmi, että 1820-luku oli hänelle työteliästä aikaa. Vuonna 1820 Hornborg oli tulkkina, kun silloinen kruununperijä Nikolai I vieraili Suomessa. Seuraavan vuoden elokuussa hänet määrättiin Suomen asiain komiteaan Pietariin venäjän kielen kääntäjäksi. Vuonna 1822 Hornborg nimitettiin Pyhän Vladimirin ritarikunnan neljännen luokan ritariksi. Vuosina 1823, 1824 ja 1825 hän valvoi ylikontrollöörinä Suomen Pankin seteleiden valmistusta. Vuonna 1827 Hornborg nimitettiin Pyhän Annan ritarikunnan toisen luokan ritariksi, ja vuonna 1829 hän sai saman ritarikunnan keisarillisella kruunulla varustetun tunnuksen. Ansioluettelon laatimisen aikaan tuolloin 40-vuotias Hornborg oli Keisarin Suomen kanslian eli valtiosihteerinviraston 1. osaston ensimmäinen toimitussihteeri (Förste Expeditions Secreteraren vid Första Afdelningen af Hans Kejserliga Majestäts Finska Cancellie).
Lähteitä:
KA Digitaaliarkisto Ansioluettelokokoelma.
KA Oulu Oulun lh lka, Ea3:4 Kenraalikuvernööriltä saapuneet kirjeet 1825.