Maria Roos oli pellavanjalostusopiston oppilas numero 35. Tyttö Tanskanmaalta saapui Benvikiin helmikuussa 1822. Opiston kirjanpitoaineistosta näkyy, että Marialle hankittiin saman vuoden elokuussa kahden riikintaalarin 36 killingin edestä ”erinäisiä lääkkeitä” sormen murtumaan. Aiemmasta kirjoituksesta on käynyt ilmi, että Maria oli Benvikin johtaja Johan Vilhelm Bladhin arvion mukaan ”rauhallinen ja kunnollinen, mutta hänen kutojanlahjansa olivat vähäiset”.
Vuonna 1825 Maria palasi Benvikistä Kokkolaan äitinsä luo. Kokkolan 1820-luvun rippikirjassa hänestä on kuitenkin ehtoollismerkintöjä vain vuosilta 1820 ja 1821 sekä aivan 1820-luvun lopusta. Missä hän asui vuoden 1825 jälkeen?
Suomi-Seuran laatimassa passinhaltijoiden henkilökortistossa mainitaan vuodelta 1825 yksi Maria Roos: neito Maria Roos, Pietarsaari. Syntymävuottakaan ei neidosta kuitenkaan sanota. Pietarsaaren rippikirjassa ei näy merkintää Maria Roosista, mutta henkilökortiston Maria saattaa hyvinkin olla tyttömme Tanskanmaalta. Ainakin hän muutti vuonna 1825 Pietariin, niin kuin S:ta Katarinan ruotsalaisen seurakunnan rippikirjasta näkyy. Pietarissa hän asui myös vuonna 1827, kuten oheinen kuva kertoo.
Kesäkuun 21. päivänä (uuden luvun mukaan 3.7.) Maria Roos sopi kauppalaivan kapteeni Ivan Mastuginin kanssa matkustamisesta Mastuginin kipparoimalla prikillä Kokkolaan. Jo samana päivänä Maria toi mukanaan redille matka-arkun ja jätti sen prikin kannelle. Hän pyysi perämies Henric Rosendahlia ilmoittamaan Mastuginille, että arkku pitäisi siirtää kannen alle. Näin ei kuitenkaan tehty, ja seuraavana yönä Marian nukkuessa arkku hävisi teille tietymättömille. Sen enempää Mastugin kuin miehistökään ei osannut sanoa, mitä arkulle oli tapahtunut.
Kokkolaan saapumisen jälkeen Maria haastoi Mastuginin oikeuteen ja vaati korvausta kärsimästään menetyksestä:
- käteistä rahaa 60 ruplaa pankkoassignaatteina
- kolme sintsileninkiä arvoltaan 25 ruplaa
- verkainen päällystakki, 70 ruplaa
- seitsemän pellavapaitaa, 10 ruplaa
- kuusi nenäliinaa, 3 ruplaa
- seitsemän paria puuvillaisia sukkia, 5 ruplaa
- huivi, 5 ruplaa
- neljä erilaista leninkiä, 35 ruplaa
- itse arkku, 5 ruplaa.
Yhteissumma oli 218 ruplaa pankkoassignaatteina.
Asiaa käsiteltiin Kokkolan raastuvanoikeudessa ensimmäisen kerran 27.8.1827. Kantajaa edusti hovioikeuden auskultantti, maisteri Tengström ja vastaajaa kaupunginviskaali Östen Gustaf Örnström. Kaupunginviskaalin mukaan Mastugin ei ollut vastuussa matka-arkusta, koska hän ei ollut sopinut matkasta Maria Roosin kanssa eikä rahtikirjaa ollut laadittu. Mastugin oli ottanut Marian matkustajaksi hyvän hyvyyttään ja siksi, että ministerivaltiosihteeri, todellinen salaneuvos Rehbinder oli sitä kollegineuvos Parffeneckin välityksellä pyytänyt. Örnström esitti vielä arvelun, että Maria Roos oli itse työntänyt arkun mereen voidakseen sen varjolla puolustella surkeaa tilannettaan. Kantajan edustaja Tengström puolestaan totesi, että samalla kun Mastugin oli ottanut Marian matkustajaksi, hän oli ottanut vastuun tämän omaisuudesta ilman rahtikirjaakin.
Perämies Rosendahl todisti, että laivalla noudatettiin tavanomaisia vahtivuoroja. Ensimmäisenä vahdissa oli perämies Henrik Jervin ja hänen jälkeensä jungmanni Karl Skogman. Kun Rosendahl vetäytyi yöpuulle, perämies Henrik Jervin jäi sovitusti kannelle pitämään vahtia. Skogman ja matruusi Mickander puolestaan asettuivat nukkumaan kannelle irrotetun purjeen alle. Rosendahl sanoi kysyneensä Mastuginilta aikaisemmin, eikö Maria Roosin arkulle olisi tilaa kannen alla, mutta Mastugin ei ollut vastannut.
Rosendahl todisti, että Maria makasi vielä hänen yöpuulle lähtiessään arkun vieressä. Jossain vaiheessa neito oli kuitenkin siirtynyt kannen alle, sillä yö oli sateinen. Aamulla puoli kuuden aikaan arkku ja sen avain todettiin kadonneeksi. Maria Roos sanoi jättäneensä avaimen kompassilaatikkoon.
Pitkällisen soutamisen ja huopaamisen jälkeen ja vastaajan vastalauseista huolimatta Maria sai antaa raastuvanoikeudessa valaehtoisen todistuksen aiemmin ilmoittamastaan arkun ja sen sisällön arvosta ”nijn totta Jumala minua auttacon Hengen ja Sielun puolesta” (så sant Gud mig hjelpa will till lif och Själ).
Kaupunginviskaali Örnströmin mukaan Pietarista pitäisi hankkia vahvistus sille, että Mastugin oli asettanut ehtoja Maria Roosin kuljettamiselle: Roosin piti itse vastata ylöspidostaan ja omaisuudestaan. Raastuvanoikeus ei kuitenkaan katsonut vahvistuksen hankkimista Pietarista tarpeelliseksi vaan antoi tuomionsa 24.12.1827. Se määräsi Mastuginin korvaamaan Maria Roosille tämän vaatimat 218 ruplaa pankkoassignaatteina.
Mastugin vetosi raastuvanoikeuden päätöksestä hovioikeuteen. Maria Roos ei saapunut vetojutun käsittelyyn eikä ilmoittanut syytä poissaololleen, joten oikeudenkäymisen kaaren 27 luvun ensimmäisen pykälän nojalla hovioikeus antoi tuomionsa niillä perusteilla, jotka kantaja oli esittänyt. Hovioikeuden mukaan ei voitu näyttää toteen, että kapteeni Mastugin olisi sitoutunut vastaamaan Maria Roosin omaisuudesta, joten raastuvanoikeuden tuomio kumottiin.
Maria mainitaan Pietarissa vielä S:ta Katarinan seurakunnan 1830-luvun rippikirjassa, mutta Kokkola oli silloinkin hänen kotipaikkansa. Niin voi päätellä siitä, että tammikuun neljäntenä päivänä 1833 Lappeen seurakunnassa, Lapveden kylässä, kuoli isorokkoon jungfru Maria Roos Kokkolasta. Oliko Maria matkalla tapaamaan toista Benvikin oppilasta, Ottiliana Wiléniä, joka oli valittu edellisenä kesänä Lappeenrannan kehruuhuoneen kehruumestariksi?
Lähteitä:
KA Vsa Kokkolan RO, Cca:32 Pöytäkirjojen liitteet 1825–1828.
KA Vsa Vaasan HO, Dk:32 Tuomiotaltiot 1828.
KA Vsa Vaasan HO, Ecd:352 Vetoaktit 1828.
Ruotsin valtionarkiston verkkopalvelu. S:ta Katarina svenska församling i S:t Petersburg.
ÅAB FHS, F I 49.