Eläviä kuvia
Kemin alueella ilmestyvässä Perä-Pohjolaisessa julkaistiin 23.3.1909 ilmoitus:
Kemin Taivalkosken Nuorisoseura
näyttelee Tervolan Kirkonkylän
Työväentalolla
Sunnuntaina 28 p. Maalisk.”Eläviä kuvia”
(kolminäytöksinen näytelmä)Näytelmä alkaa klo 7 j.p.
Lopuksi karkeloa.
Toimikunta.
Samassa lehdessä oli 1.4. nimimerkin –o –n arvostelu:
Näytelmäiltama. ”Eläviä kuvia”-niminen näytelmä näyteltiin Alapaakkolan nuorisoseuran toimesta Tervolan työväenyhdistyksen talolla viime sunnuntaina.
Tämä kolminäytöksinen ilveily esitettiin maalaisoloihin katsoen yleensä hyvin. Etenkin Matti Maula esiintyessään nuorena liikemiehenä, Hannu Miekkosena, näytteli osansa hyvin. Samaa ei voi sanoa Miekkosen Hilda-rouvana esiintyjästä Maikki Jauhosta. Ei tarvitse käyttää ankaraa kritiikkiä sanoessaan hänen ei sopivan esiintymään liikemiehen nuorena ja hienona rouvana.
Täyden tunnustuksen ansaitsevat Matti Ämmä sekä Wieno Sandell, edellinen esittäen Miekkosen appiukon Efraim Pyyhtiän, jälkimmäinen hänen rouvansa Malwiinan osaa. Martta Sinisalona esiintyjää Meeri Mäkimaulaa voi myöskin pitää jotenkin onnistuneena.
Voimailija Taneli Jurrikkana esiintyi Wille Tuokkila. Häntä ei esityksensä puolesta sovi moittia, mutta pelättynä atleettina ollen olisi hänellä pitänyt olla voimakkaampi vartalo.
Venäläisenä, rikkaana nuorenamiehenä Boris Mihailowitsh Menskynä esiintyi Heikki Mansikka kerrassaan tyydyttävällä tavalla. Oikein jännityksellä odotti katsoja hänen tulemistaan näyttämölle, niin hyvin suoritti hän vaikean osansa.
Muut, vähemmän huomattavien osien suorittajat eivät hekään mitenkään näytelmän juonta pilanneet, joten – kuten sanottu – näytäntöä voi pitää yleensä hyvin onnistuneena. Tyytyväisinä näytti olevan yleisökin päättäen vilkkaista suosion osotuksista näytännön loputtua. – Yleisöä olikin saapunut salin täydeltä, joten näyttelijöiden taloudellisetkaan edut eivät liene aivan mitättömiin menneet.
Lopuksi mainittakoon, että yleisöltäkin voi vaatia hillitympää käytöstä, sillä sellaiset naurun remakat häiritsevät näytäntöä sekä sitä tarkoin seuraavaa katselijaa.
Eläviä kuvia oli Oskar Blumenthalin ja Gustav Kadelburgin saksaksi kirjoittama ja Uuno Johannes Vuorijoen Suomen oloihin sovittama näytelmä. Uuno Johannes Vuorijoki (vuoteen 1906 saakka Wegelius) oli varsinaiselta ammatiltaan opettaja ja venäjänkielisen kirjallisuuden suomentaja. Hänen vaimonsa oli Sortavalassa syntynyt Ellen Maria Leander, jonka nimi on mainittu blogissa aikaisemminkin.
Runoilija ja arvostelija Eino Leino näki Eläviä kuvia -näytelmän Kansallisteatterin ensi-illassa 9.11.1906 ja arvioi näkemäänsä seuraavasti: ”Kansallisteatterin ensi illassa oli väkeä hyvä huone ja iloisuus äänekäs. Ohjelmassa oli Blumenthal & Kadelburgin 3-näytöksinen ilveily ’Eläviä kuvia’, joka osottautui aika hupaiseksi hassutukseksi. Tapaukset liittyvät nykyaikaisen kinematograafi-hurjuuden ympärille. Juoni on ranskalaisen ilveilyn tavallinen: aviomiesten uskottomuus. Tässä kuitenkin saksalaisella viattomuudella ja gemyytillä pyöristelty.”
Elävistä kuvista kirjoitti tuoreeltaan arvostelun myös V. A. Koskenniemi:
”Eläviä kuvia”, jolla viime viikolla oli ensi iltansa Kansallisteatterissa, osoittautui paljon hupaisemmaksi kuin näytelmän saksalaiseen alkuperään katsoen oli uskaltanut odottaa. Nuoren aviomiehen liikuttavan huono onni, joka m. m. ilmenee siinä, että hänen ainoa salainen kohtauksensa tulee ”elävissä kuvissa” ikuistetuksi, on se teema, jonka ympärille tekijäin leikkisä mielikuvitus on keksinyt paljon lystillistä situatsioni-komiikkaa ja eräitä hauskoja repliikkejä ja sanasutkauksia. Kuitenkin puuttuu näytelmältä satiirinen aines, jollei sellaisena tahdo pitää pientä leikinlaskua ”elävien kuvien teatterin” ja näytelmässä esiintyvän ammatti-atleetin kustannuksella – mutta eihän näytelmä olisi saksalainen, jos tämä puoli siinä olisi sen vahvemmin edustettu. Muuten ei pilanteko ”elävien kuvien” ja ammattipainijain kustannuksella olisi vailla aktuaalisuutta täällä Helsingissä. Luulenpa, että Kansallisteatterillakin pitäisi oleman joitakin katkeroita sanoja sensuuntaisen ”taideharrastuksen” varalle. – –
Eläviä kuvia Tervolassa näytelleistä Matti Maula eli Rantamaula oli isäni serkku, Ponteva poliisi -blogikirjoituksen päähenkilö. Samassa kirjoituksessa mainitaan myös Hannu Miekkosen vaimoa näytellyt Maikki Jauho, josta tuli vuonna 1917 tosielämässäkin Matin vaimo (”Poliisin Maija”). Matin isä ja isänäitini olivat sisaruksia. Voimailija Taneli Jurrikkaa näytellyt Ville Tuokila oli niin ikään isäni serkku: isänisäni ja Villen äiti olivat sisaruksia. Matti Ämmä eli Kiviharju taas asui melkein isän kotipaikan naapurissa.
Ohjelmaa joka makuun
1900-luvun alun nuorisoseurat olivat Leinoa mukaillen näyttelemis-hurjuuden vallassa. Taivalkosken nuorisoseurakin esitti vuoden 1909 mittaan peräti kaksitoista näytelmää: Maalaisia neuvomassa, Murtovaaralaiset, Eläviä kuvia, Pestuupäivä Rannanpäässä, Talonkatsojaiset, Puijolla, Kuherrusajan kuluttua, Tukkijoella, Kuvernööri tulee, Saiturin perintö, Tyhmä-Jussi ja Karkurit.
Perä-Pohjolainen 22.6.1909, sivu 4. |
Nuorisoseuran järjestämästä kesäjuhlasta tehtiin selkoa Perä-Pohjolaisen numerossa 72.
Arpajaiset ja kesäjuhlan oli Kemin Taivalkosken nuorisoseura toimeenpannut Juhannuspäivänä. Ilma vaikkakin aamupäivästä näytti sadetta uhkaavalta, muuttui kauniiksi juhlailmaksi. Yleisöä karttuikin jotensakin runsaasti tilaisuuteen. Seuran talon ympärys ja piha oli koristettu Suomen lipuilla, koivuilla, kuusilla ja köynnöksillä sekä juhlasali männynhavuilla somistettu melko hauskaksi.
Ohjelmassa oli aluksi Nuorisoseuran sekaköörin lauluja. Sitten piti puheen rouva Mimmi Gadding, runon lausui neiti Eelin Kaarakka. Seurasi väliaika ja arpojen myyntiä. Laulukööri kutsui taas kansan koolle lauluilla ”Pohjolaisten hymni” ja ”Kevätvirrat”. Esitelmän piti maisteri Antti Jauho ja runon lausui neiti Fanny Wuokila. Vielä lauleli kööri useita lauluja, joita yleisö mielihyvällä kuunteli. Kun tuuli oli tyyntynyt ja ilta oli kaunis, liitelivät laulun säveleet petäjien keskellä olevalta laululavalta ulompana olevienkin korwiin. Arpoja myytiin lopussa huutokaupalla pienempi määrä. Voittojen jaossa y. m. kului aika jo sivu puolen yön, joten näytelmä ”Puijolla” heitettiin näyttelemättä. Lopuksi olivat karkelot Pirtillä. Kaikesta päättäen on seuran jäsenistöllä pitänyt olla paljo yksimielisyyttä Juhannuspäivästä juhlaa laittaessaan.
Perä-Pohjolainen 26.6.1909, sivu 3. |
Lähteitä:
Kansalliskirjaston digitoidut aineistot. Perä-Pohjolainen 1909. Linkit tekstissä.